Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Terima kasih kerana sudi menjadi rakan seperjuanganku

iklan

kelab bloggr

Tuesday, September 30, 2014

Peluang Kedua..

Alhamdulillah..hujan membasahi bumi..suasana tenang dan mendamaikan . Selamat berjuang duhai anak-anakku.








Peluang Kedua?

Syukur..kerana memperoleh peluang kedua dengan semudah itu. Jarang dapat kita nikmatinya..meskipun peluang itu hadir angkara mereka yang tidak bertanggungjawab, tidak amanah dan tidak jujur. Gunakanlah peluang yang diberi sebaik-baik mungkin. Semoga ianya menjadi peluang yang terbaik.


Duhai anak-anakku.. ingat sentiasa pepatah
"kerana nila setitik, rosak susu sebelanga". Jadikan ia sebagai pengalaman tika bergelar pemimpin dimasa akan datang..

Salam Sayang...


Sunday, September 28, 2014

Blog Review..? menarik ni..jom..jom..

 Blog Review..



Wahh..entri panas..tetiba nk join GA blog review yg dianjurkan oleh Nur Baiyah..nk join..mudah saja. Klik je kat banner  atas tu ya.
Sebenarnya GA ni bagus sangat..sebab dapat kumpul pandangan orang lain terhadap blog kita dan ciri-ciri blog yg menarik perhatian..

Jom teruskan BW..




Trending,Kegilaan, Viral, "Lifestyle" dunia hari ini.

Wah, macam havoc je tajuk di atas. semalam tak sempat berblogwalking..sebab semalam Ummi menghilangkan stress di Saloon. huhu..setahun 4 kali jer..bila penat teramat sangat, satu cara nak hilangkannya pergilah buat apa2 yg patut kat saloon tu. Yang penting..urutan semasa mencuci rambut..fuhhh..menyegarkan.

Berbalik kepada tajuk entri yang agak rare tu.. apa yang Ummi nk kongsikan adalah lifestyle masyarakat kita hari ini. Setiap satunya nak dijadikan  trending. Mengikut bidang masing-masing. Contoh dalam bidang pentadbiran. Fokus akan beralih dari satu keenterian ke kementerian yang lain. Katalah sekarang yang menjadi trending adalah  "Kebocoran kertas peperiksaan" dan kementerian terlibat adalah "kementerian Pendidikan", maka setiap saat isu-isu yang berkaitan dengan kementerian Pendidikan akan kupas. Ianya menjadi kegilaan masyarakat.
               Ramai yang buat entri pos samada di FB, Blog, WhatAaps, Telegram, We Chat, Media elektronik..sampaikan balik kampung jumpa saudara mara pun isu yang sama dibincangkan. Masing masing nak tunjuk hebat dan penuh berpengetahuan dan paling sedih apabila ia menjadi virus dikalangan warga kementerian itu sendiri terutama sekali cikgu-cikgu. Huh., sentap Ummi sebab terkena tempiasnya.. bila jumpa sahaja parent kat luar soalan mereka yang pertama : "macamana cikgu, sekolah kita ada dapat soalan bocor ke?' huaaaaaaa!!!! nak nangis rasa. Jawapannya "of kos" la tak..sebab tu sekolah kami sentiasa diperhatikan oleh PPD, Jabatan..kononnya sebab prestasi tak meningkat-ningkat. Sekolah sebelah kataya tahun lepas dapat 100%. Tapi bila tanya strategi apa yg mereka guna..terus senyap..tak boleh kongsi(sbb tiada strategi..). Bila nak reda ya isu bocor- bocor ni? kita tunggu ajelah..kementerian mana pulak lepas ni.                    
Ikhsan google..


     Semalam juga..bila buka FB..wah..begitu meriah update tentang design terbaru keluaran "Aidijuma"  yang jadi trending buat masa ni. Sana sini berebut-rebut..Ummi sempat grab 3 helai dari kawan di sekolah yang jadi suplier bidan terjun. Ye lah, asalnya dia nak beli untuk diri sendiri..tapi kami ni pakat2 kirim..sudahnya ambik kau!! Harga?.. ok, harganya dah tentulah tak sama seperti harga di butik yg dpt diskaun tu. Tapi kira masih berbaloi sbb tak payah nak pergi, rebut-rebut parking dan rebut-rebut tudung..kalau Ummi gi sendiri maunya habis "sekedai" kuborong. Setiap designlah jawabnya. bukan sekodi..hihihi. Apa masalahnya..masalahnya bila ia menjadi kegilaan, ada yang ambil kesempatan. 
     Dengar khabar setiap pengunjung hanya boleh beli 2 helai design terbaru..tapi apa jadi? kata mereka (berdasarkan komen2 di FB), staf2 AJ dah sorok design2 yang menjadi kegilaan tu utk pembeli2 tertentu. Kesian yang datang sbb tak dapat stok dikehendaki oleh pelanggan. Sudahnya..dlm FB pun gaduh2..huhuhu..memang virus ni. Harga tudung yg asalnya mampu milik utk semua lapisan masyarakat jadi begitu ekslusif mcm tudung keluaran syarikat _(tuuuut..)__ yang begitu panas sebelum ni. Tudung jee..kenapa la nak jual mahal..kan bagus kalau ikut shj harga asal. dan kalau nk ambil upah pun pastikan keuntungganya hanya separuh dari harga sebenar..bukan sampai 5 kali ganda..nangis lagi..huaaaaaa....(pihak AJ kenalah buat siasatan dan fikir langkah terbaik menangani isu ni).
Ni design AJ yan Ummi dpt grab.



Bila dah ada kat rumah..tekan2 TV ..tengok ada Akademik Fantasia..patutla sibuk sangan mengomen di FB...demam AF dah melanda rupanya..daripada cikgu-cikgunya, pelajar-pelajarnya sampailah ke pengkritik-pengkritiknya!..amboi..ada je komen2 yang panas dan pedas dari penonton AF. Mujurlah Ummi tak minat AF..jadi tak perlu terkena virusnya..so apa lagi..Korean Time la.

ini kot peserta AF yang terkini?..


Rasanya pembaca2 pun boleh menilai..apa yang menjadi Trending, terutama dalam bidang masing-masing kan?

Cuba listkan apa yang anda fikir menjadi Trend, kegilaan dan Virus..?


Thursday, September 25, 2014

Demam Peperiksaan Mula Melanda








Sedar tak sedar, kita telah menghampiri penghujung tahun 2014. Bagi warga pendidik kesibukan pada bulan-bulan terakhir ni adakalanya menjadi ganda tiga. Memanglah, kerjaya guru nampak tidak sibuk atau santai.. tapi santai tersebut hanya difahami oleh warga pendidik dan keluarga mereka sahaja.

Bila kata hujung tahun, peperiksaan akhir mula menjengah pelajar-pelajar kita. Mungkin ada ibu bapa yang terlepas pandang kerana fokus di media selalunya hanya diberikan kepada peperiksaan Awam. Kerana itu kadangkala ibu bapa tidak menghiraukan perkembangan pendidikan anak-anak yang tidak menduduki peperiksaan Awam.

Jadi hari ni Ummi  ingin berkongsi dengan ibu bapa atau sesiapa sahaja yang berada di luar sana tentang jenis-jenis peperiksaan yang mungkin diduduki anak-anak kita.

Peperiksaan Sekolah Rendah.

Tahun ini peperiksaan UPSR mencatat sejarah. terdapat 3 kertas yang terpaksa diulang akibat kerakusan manusia. Bagi kertas Bahasa Inggeris ulangannya pada 30. 9 .2014. Pada masa yang sama kertas sains yang masih belum diduduki calon juga diadakan pada hari tersebut.
Manakala ulangan bagi kertas matematik 1 dan bahasa tamil akan diadakan pada 9.10.2014.
Selepas peperiksaan UPSR, calon-calon ini akan mengambil peperiksaan akhir tahun bagi subjek bukan teras yang telah mereka duduki dalam UPSR.
JADUAL WAKTU PEPERIKSAAN BERTULIS UPSR 2014



TARIKH

WAKTU
KOD KERTAS

NAMA KERTAS

MASA
JENIS KERTAS

















SELASA
30
SEPTEMBER
2014



08:00 pagi -
08:15 pagi




……….

Ketua Pengawas Peperiksaan mengarahkan calon menyemak butiran pada Kertas Jawapan Objektif Bermaklumat dan mengisi butiran pada muka hadapan Kertas Soalan Subjektif




15 minit




……….



08:15 pagi -
09:30 pagi

018

028

038
Science (SK) Science (SJKC) Science (SJKT)



1 jam
15 minit

Objektif Aneka Pilihan dan Subjektif


10:15 pagi -
10:30 pagi



……….

Ketua Pengawas Peperiksaan mengarahkan calon menyemak butiran pada Kertas Jawapan Objektif Bermaklumat



15 minit



……….


10:30 pagi -
11:20 pagi


014/1


Bahasa Inggeris
Kertas 1 (SK)


50 minit

Objektif Aneka Pilihan


12:05 tengah hari -
12:20 tengah hari



……….

Ketua Pengawas Peperiksaan mengarahkan calon mengisi butiran pada muka hadapan Kertas Jawapan Soalan Subjektif



15 minit



……….

12:20 tengah hari -
01:35 petang

014/2

Bahasa Inggeris
Kertas 2 (SK)

1 jam
15 minit

Subjektif



 Bagi murid tahun 5, mereka akan duduki peperiksaan akhir tahun setara sebagai TOV mereka pada tahun hadapan. Peperiksaan akhir tahun kebanyakan sekolah rendah akan bermula pada bulan oktober.

Begitu juga dengan murid-murid tahun 4, mereka akan duduki peperiksaan bagi menentukan TP dan TK sekitar Oktober. (selalunya jadual akan serentak dengan tahun 5) 

Sementara itu murid tahun1 hingga tahun 3 akan menduduki ujian sebagai rekod bagi melengkapkan band penguasaan dan  pencapaian mereka sepanjang tahun


Peperiksan Sekolah Menengah.

Pelajar-pelajar tingkatan 1 dan 2 akan melengkapkan PBS  mereka sebagai rekod pencapaian akademik sehingga band 6.

Manakala pelajar-pelajar tingkatan 3 akan menduduki peperiksaan bertulis PT3 Mulai september 2014


BIL
PERKARA
TARIKH
TINDAKAN
9
Guru mata pelajaran

§    Membuat      penyelarasan      panduan penskoran bersama Ketua Panitia.
§    Menjalankan pemeriksaan.
§    Membuat    semakan    skor    bersama calon selepas moderasi dan verifikasi skor oleh pentaksir kawasan.

Ketua Panitia

§    Membuat      penyelarasan      panduan penskoran bersama Guru Mata Pelajaran.
§    Melaksanakan moderasi pemeriksaan.

Catatan

Sekolah yang telah selesai membuat pemeriksaan sebelum 2 November boleh menghubungi Pentaksir Kawasan untuk menjalankan moderasi pemeriksaan lebih awal.
13 hingga 31
Oktober
Sekolah

10

Pentaksir  Kawasan  melaksanakan  moderasi pemeriksaan dan membuat verifikasi skor.

2 hingga 10
November

Pentaksir
Kawasan
11
Guru mata pelajaran:

·    Mereko sko calo pad Aplikasi
PT3.
·    Mencetak     Borang     Skor     Calon mengikut kelas dan mata pelajaran bagi membolehkan semakan teknikal dibuat  untuk  memastikan  skor  calon
pada   skrip   jawapan   calon  sama seperti skor calon yang telah direkodkan dalam Aplikasi PT3.

· Kajian Kes Sejarah dan Geografi
· Ujia Lisa Bahasa   Melay dan
Bahasa Inggeris



· Ujian Bertulis















15 September hingga 12
Oktober


2 hingga 10
November


Sekolah

Pelajar-pelajar tingkatan 4 juga tidak ketinggalan. dimana mereka akan menduduki peperiksaan setara mulai 29 September hinggalah ke bulan November.
(Bagi peljar SPB-peperiksaan setara seluruh Malaysia)

Manakala SPM akan bermula pada 3 November dan  peperiksaan STPM bermula pada minggu ini sehingga bulan November.
http://myschoolchildren.com/public-exam-calendar-2014/ 
(klik utk tarikh peperiksaan Awam)

Jadi ibu bapa..berikanlah perhatian kepada anak-anak anda untuk membuat persediaan bagi menduduki peperiksaan. Pupuk rasa daya saing dalam diri mereka agar mereka merasakan kepentingan menjawab peperiksaan.
Ummi doakan agar semua anak-anak berjaya mendapat tempat terbaik dan pencapaian terbaik dalam peperiksaan.