Sunday, January 17, 2010

Salah siapa???

Pendidikan hari ini belum tentu menjamin keperibadian yang tinggi. Jika dulu pendidikan dianggap sebagai wadah membina keperibadian, dipandang tinggi dan dihormati..kini ia sebaliknya. Pengkomersialan pendidikan menjadikan ia sesuatu yg mudah diperolehi dan tidak memerlukan martabat yang tinggi . Kesannya lahir insan yang tidak seimbang tidak lagi seperti yang terkandung didalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu 


"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara". 


Amatlah menyedihkan apabila membaca berita yang terpapar didada akhbar tentang Pesta Sekshttp://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Nasional/20100117000819/Article dimana  ada diantara mereka merupakan penuntut IPTA awam dan Swasta(Buletin Utama 16/jan 2010). Di manakan tanggungjawab kita sebagai penuntut dan apakah kita akan terus melebelkan penuntut di IPT sbg perosak mayarakat? sedangkan kita membawa nama baik universiti serta keluarga yang bersusah payah menghantar kita untuk menimba ilmu? Kepada semua peuntuk dan pendidik..renung-renungkanlah fungsi pendidikan itu sebenarnya..dan jangan terus memalit lumpur kerana jika berterusan baunya pasti busuk!

No comments:

Post 1 ~2020 Halaman 152/366 Hari ke 75 PKP Hari ke-19 Fasa 5 PKP.  Hari ke-28 PKPB.  8 Syawal 1441H/ 31.05.2020