Saturday, December 12, 2009

Kaedah/metodologi penyelididkan (Siri 1)

Metodologi ataupun kaedah penyelidikan sangat penting dalam pendidikan. Bagi pelajar universiti, kaedah penyelidikan perlu difahami dan dikuasai bagi membolehkan setiap tugasan dilakukan dengan sempurna. Kegagalan memahami dan menguasai kaedah penyelidikan seringkali menyebabkan tugasan yang dihantar gagal mendapat score yg tinggi.

Berikut adalah langkah-langkah yg perlu diikuti dalam menghasilkan tugsasan yang baik.

1. Pemilihan Tajuk
Bagi menjalankan kajian , pengkaji perlu mengenalpasti tajuk yang hendak dikaji. Tajuk biasanya dibina dari permasalahan yang timbul . Contohnya apabila kita mengkaji sistem sosial, kita perlu melihat masalah-masalah yang timbul dalam sistem sosial tersebut. Katakan kita memilih untuk mengkaji masalah sosial dalam masyarakat dan peranan sistem pendidikan, rangka beberapa tajuk yang berkaitan;

Gunakan kata kunci yang paling hampir;
  • sistem pendidikan - gagal- masalah sosial.
  • masalah sosial, peranan ibubapa dan sistem pendidikan
  • Pengaruh rakan sebaya dalam masalah sosial
"Masalah sosial dikalangan remaja, sejauhmanakah pendidikan memainkan peranan"
"Kegagalan sistem pendidikan dalam menangani masalah sosial"
"Rakan sebaya lebih berpengaruh daripada pendidikan dalam menentukan hala tuju remaja"
"Sistem pendidikan yang tidak menarik punca kepada penularan gejala sosial di sekolah"

Rangka beberapa tajuk yang menunjukkan wujudnya masalah dan perlu dikaji serta masalah yang mempunyai jalan penyelesaian (cadangan). Jangan sekali-kali memilih tajuk yg sukar difahami, tidak popular skopnya dan belum pernah dikaji(kecuali bagi kajian eksperimental) setelah memilih tajuk, kita perlu memastikan skop penyelidikan agar ia tidak tersasar atau meleret-leret. Skop kita bagi tajuk "Sejauhmanakah masalah sosial remaja mempengaruhi kecemerlangan sekolah" ialah remaja dan sekolah. Jadi secara tak langsung responden penting kita ialah remaja, dan bagi pihak sekolah ialah guru dan kakitangan. Kemudian kecilkan kawasan kajian contohnya;kwsn kajian kes di SMK Bangi. atau beberapa buah sekolah atau lebih tepat jika kita membandingkannya antara sekolah yang mengalami banyak masalah disiplin dengan sk yg cemerlang dr segi disiplin. Kawasan kajian juga bergantung kpd tempohmasa yg diambil sewaktu menjalankan kajian. Jika masa kita panjang, boleh memilih kwsn yg luas.Jika tidak pilik kwsn yang kecil.

Bersambung..objektif dan matlamat kajian.

No comments:

Post 1 ~2020 Halaman 152/366 Hari ke 75 PKP Hari ke-19 Fasa 5 PKP.  Hari ke-28 PKPB.  8 Syawal 1441H/ 31.05.2020